Serbų fanas: "Džiaukitės, kad mes jūsų šalyje nežaidžiame tą pačią dieną"

Dvi didžiules, agresyvias ir neapkenčiančias viena kitos Belgrado klubų aistruolių minias kitą savaitę Lietuvoje skirs 150 kilometrų ir viena para, rašo sportas.info

„Džiaukitės, lietuviai, kad mes jūsų šalyje nežaidžiame tą pačią dieną. Tai būtų trečiasis pasaulinis karas...“ – taip vienas serbas „Trakų“  futbolo klubo „Facebook“ paskyroje komentavo žinią, kad Lietuvoje Europos turnyrų rungtynes vienas po kito žais du Serbijos grandai – „Crvena zvezda“ ir „Partizan“.
 
Gali būti, kad dvi didžiules, agresyvias ir neapkenčiančias viena kitos Belgrado klubų aistruolių minias kitą savaitę Lietuvoje skirs 150 kilometrų ir viena para. Rugpjūčio 1 dieną, trečiadienį Europos čempionų lygos antrojo atrankos etapo atsakomąsias rungtynes Marijampolėje su „Sūduva“ žais „Crvena zvezda“, o rugpjūčio 2 dieną, ketvirtadienį Vilniuje Europos lygos antrojo atrankos etapo atsakomajame mače su „Trakais“ susitiks „Partizan“.
 
Populiariausi

„Crvena zvezda“ ir „Partizan“ yra du populiariausi sporto klubai ne tik pusantro milijono gyventojų turinčioje Serbijos sostinėje Belgrade, bet ir visoje šalyje. Ir ne tik pačioje Serbijoje, o ir visur ten, kur gyvena serbai: ar kaimyninėse Juodkalnijoje ar Bosnijoje, kur jie gyveno nuo seno, ar vakarų Europoje, serbų imigrantų bendruomenėse. Dažname mažesniame Serbijos mieste „Crvena zvezda“ ar „Partizan“ fanų filialai būna gausesni nei vietinių komandų, žaidžiančių aukščiausioje šalies futbolo, krepšinio ar kitos sporto šakos lygoje. „Crvena zvezda“ ir „Partizan“ yra sporto klubai, o tų klubų gerbėjų pakanka visų sporto šakų komandų palaikymui.
 
2008-aisiais susukaičiuota, kad „Crvena zvezda“ palaiko 48, o „Partizan“ – 30 procentų Serbijos gyventojų.
 
Todėl aktyviausių, ištikimiausių ir aršiausių „Crvena zvezda“ ir „Partizan“ fanų bendruomenių „Delije“ ir „Grobari“ nariai sporto arenose kartais skaičiuojami ir dešimtimis tūkstančių.“
 
„Crvena zvezda“ ir „Partizan“ tarpusavio mačai Serbijoje vadinami amžinuoju derbiu, o „Delije“ ir „Grobari“ vieni kitiems dega amžina neapykanta, kuri visada perauga į rimtus tarpus susirėmimus vos policijai bent minimaliai paleidus įvykių kontrolę iš savo rankų. Gal todėl Europoje būtų sunku surasti miestą, kur visur - nuo jo centro iki užkampių taip krinta į akis policininkų kiekiai, kaip Belgrade rungtynių dieną. Dažnai – ginkluotų net automatais.
 
Serbų klubų rungtynių Lietuvoje dienomis galima sulaukti ir futbolo chuliganų desanto iš Rusijos. Nes abi didžiosios Serbijos klubų fanų bendruomenės turi draugų toje šalyje. „Delije“ į pagalbą atvykti pasiryžę Maskvos „Spartak“, „Grobari“ – CSKA gerbėjai.
 
Problemos
 
Bet tūkstančių serbų fanų Lietuvoje vargu ar verta laukti net ir prie jų pridėjus rusus. Gausiai fanų išvykai gali pakenkti ne tik 1100 km su trupučiu atstumas tarp Belgrado ir Lietuvos miestų, bet ir kitos „Delije“ ir „Grobari“ problemos.
 
„Crvena zvezda“ aistruoliams apsilankyti Marijampolės „Arvi“ stadione uždraudė UEFA. Per pirmojo atrankos etapo mačą Rygoje su Jūrmalos „Spartaks“, svečiai į aikštę mėtė stadiono kėdes, išgriovė stadiono tvorelę, susikibo su vietos policininkais.

Nors ultrų principai sako, kad draudimo patekti į stadioną atveju turi būti bent jau išvykos mieste, o sugebėjus patekti į uždraustąjį stadioną tau – papildoma pagarba, šių principų laikomasi vis mažiau.
 
Kai kurie Serbijos žurnalistai iš tokio UEFA sprendimo juokiasi: „Delije“ uždrausta vykti į Marijampolę oficialiai ir organizuotai, todėl  „Delije“ keliaus ten neoficialiai ir neorganizuotai, bet  ar tas draudimas didžiąją dalį fanų atbaidys, ar kaip tik jų bus priimtas kaip principinis iššūkis, nežinia.
 
Latvijoje, skaičiuojant kartu su rusais, buvo vos apie 150 „Delije“ aistruolių. Kita vertus – tenai nebuvo „Partizan“ ir jo fanų iššūkio. Vargu ar kuri nors serbų fanų bendruomenė norėtų nusileisti kitai žmonių skaičiumi Lietuvoje. Juolab, kad turėti kur kas mažiau bendražygių nei priešų tokiomis sąlygomis nėra saugu.
 
„Grobari“ atvykti į Vilnių oficialių barjerų nėra. Bet jų planus gali sujaukti vienybės ir organizuotumo nebuvimas.
 
Tarpusavio santykiai „Partizan“ aistruolių bendruomenėje jau kelerius metus toli gražu nėra puikūs. Kartais įvairių grupių priešprieša išsilieja į „pilietinį karą“. Pernai gruodį „Grobari“ tribūnoje kilo didžiulės tarpusavio riaušės, po kurių medikai konstatavo nemažai sužeidimų, tarp jų ir durtinių žaizdų.
 
Suprantama, atvykėlių kiekiui didelę įtaką turės pirmųjų rungtynių rezultatai. Kuo daugiau intrigų serbų ir lietuvių dvikovose liks po šio antradienio ir ketvirtadienio rungtynių Belgrade, tuo daugiau svečių galima tikėtis Lietuvoje.
 
Suprantama, abiejų Belgrado komandų aistruoliai tikisi, kad jų ekipos viską savo naudai išspręs jau per pirmuosius susitikimus ir mačai svečiuose tebus formalumas. Bet bent jau „Crvena zvezda“ treneris Vladanas Milojevičius su teiginiu, kad „Sūduva“ - lengva varžovė, nesutinka. „Spartaks“ nėra toks varžovas, kurį galima lengvai įveikti. Kai devyni žaidėjai sustoja gintis, sunku juos pramušti, praeiti ir jūs turite mažai šansų įmušti kad ir tą vieną įvartį. Nieko kito nesitikėkite ir iš „Sūduvos“. Tai tokia pati komanda“, - kalbėjo jis.
 
Pirotechnika

Ko dar be tarpusavio vaidų galima tikėtis iš serbų? Gero savo komandų palaikymo? Taip. Politinių provokacijų? Galbūt. Taip pat ir pirotechnikos. Kuri Serbijoje labai dažnai atsiduria aikštėje.
 
Šitas veiksnys, veikiausiai neypač rūpi Marijampolės stadiono vadovams. Sudegs fakelas aikštėje, ir tiek žinių, stadiono žolei vargu ar bepridarys daug žalos.
 
Bet „Grobari“ deglai LFF stadiono dirbtinėje aikštėje gali ilgesniam uždaryti tą areną remontui. 
 
2013 metais per Lietuvos pirmosios lygos Vilniaus „Polonijos“ ir „Žalgirio-3“ komandų rungtynes vieno iš Lenkijos atvykusio futbolo aistruolio mestas deglas išdegino aikštės dangoje skylę ir buvo kilęs pavojus, kad jame po dviejų savaičių negalės įvykti Europos lygos ketvirtojo atrankos etapo rungtynės tarp „Žalgirio“ ir Zalcburgo „Red Bull“. Vistik tuomet iki Lietuvos ir Austrijos klubų susitikimo stadioną sutvarkyti spėta.

I.Butautas, sportas.info